מתקרבים לגיל 60? כדאי מאוד שתכירו את תיקון 190 לפקודת מס הכנסה

שיתוף:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה מאפשר משיכת כספים במשיכה חד פעמית הונית מקופת גמל תוך תשלום מס רווחי הון בשיעור של 15% על רווח נומינאלי, במקום 25% על רווח ריאלי.  

תשלום מס בשיעור של 15% על רווח נומינאלי, עשוי להיות נמוך מתשלום מס רווחי הון בשיעור של 25% על רווח ריאלי, ואם עברתם את גיל 50 (וגם אם לא….), תיקון זה עשוי לחסוך לכם הרבה מאוד כסף. 

 

המצב שלפני תיקון 190

מוצרי החיסכון הפנסיוני כוללים את קרנות הפנסיה (הוותיקות והחדשות), את ביטוחי המנהלים ואת קופות הגמל. 

עד שנת 2008, נהנו החוסכים בקופות גמל ממשיכה הונית חד פעמית פטורה ממס, לאחר 15 שנות חיסכון או לאחר גיל 60. אם זאת, החל משנת  2008 ואילך, לא ניתן עוד לבצע משיכה הונית של כספים שהופקדו לאחר שנה זו בקופת גמל, ומימוש הכספים יכול להיעשות רק על דרך של העברתם למוצר קצבתי, כגון קרן פנסיה או ביטוח מנהלים המשלמים את הכספים מדי חודש כקצבה. 

 

לפיכך, תיקון 190 לפקודת מס הכנסה מחזיר במידה מסוימת עטרה ליושנה, משום שהוא מותיר את האפשרות למשוך כספים במשיכה הונית חד פעמית, תוך תשלום מס מופחת. 

 

מהו תיקון 190?

קופת גמל לפי תיקון 190 הינו מוצר פנסיוני שההפקדות אליו נעשות במעמד עצמאי, אם כי כל אחד יכול להפקיד אליו. לאור העובדה שמדובר במוצר פנסיוני, הכספים יהיו ניתנים למימוש החל מגיל 60 באחת מן הדרכים הבאות,  או בשילוב של שתיהן:

  1. משיכה מלאה או חלקית (למעט רובד החיסכון הראשון כפי שיפורט בהמשך) בניכוי מס רווחי הון בשיעור של 15% נומינלי במקום של 25% ריאלי. הפער בין ריבית בשיעור של 15% נומינלי לעומת ריבית של 25% ריאלי מהווה פער משמעותי ככל שסביבת הריבית נמוכה, מצב המאפיין את השוק העולמי והמקומי כבר מספר שנים ואף לא צפוי להשתנות בקרוב. 
  2. העברת מלוא הכספים או חלקם לקרן פנסיה או ביטוח מנהלים, הגדלת הקצבה החודשית הפטורה והנאה מפטור מלא ממס רווחי הון.

מדוע נכון להפקיד לפי תיקון 190?

  • הטבות מס בגין הפקדה
  • שיעור מס מופחת בגין רווחי הון
  • היצע רחב של חברות המציעות הפקדה לפי תיקון 190 במגוון מסלולי השקעה לפי רמות סיכון משתנות.
  • המעבר בין מסלולי השקעה איננו נחשב כאירוע מס.
  • תשלום דמי הניהול הינו מהצבירה בלבד.
  • ניתן לממש את הכספים במשיכה הונית או כקצבה או בשילוב של שניהם.
  • העברת הכספים למוטבים או ליורשים תעשה ע"פ בחירת הלקוח במקרה של פטירה.
  • היה והחוסך נפטר טרם הגיעו לגיל 75 המוטבים או היורשים יהיו זכאים לפטור ממס רווחי הון 


(לאחר גיל 75 הם יחויבו במועד המימוש במס רווחי הון בשיעור של 15% על הרווח הנומינאלי).

כיצד ניתן למשוך את הכספים ומהו "הרובד הראשוני"?

  1. את הכספים המושקעים בקופת גמל לפי תיקון 190 ניתן למשוך כקצבה או כסכום הוני חד פעמי במידה וקיימת קצבה מזערית (4,498 ₪ לשנת 2021) למעט כספי "הרובד הראשוני" (עליהם נפרט בהמשך), בעת משיכת הכספים כקצבה, מקבל החוסך פטור מלא ממס רווח הון.

  2. בעת משיכת הכספים בצורה הונית, משלם החוסך מס רווחי הון מופחת של 15% מהרווח הנומינאלי (במקום 25% המרווח הריאלי), נתון המהווה הטבה משמעותית בתשלום המס על הרווחים בסביבת האינפלציה האפסית הקיימת כיום.

  3. "הרובד הראשוני" מתייחס לאותם כספים שהופקדו לקופה ככספי קצבה (נכון לשנת 2021, סכום של 34,452 ₪) אשר בגינם ניתן לקבל הטבות במס שחלקם ניכוי וחלקם זיכוי. במקרה פטירה כספי "הרובד הראשוני" יהיו פטורים ממס רווחי הון ליורשים/מוטבים.

 

כיצד ביכולתנו לעזור לכם?

בזכות הטבות המס והגמישות באופן מימוש הכספים, תיקון 190 הוא פתרון אטרקטיבי במיוחד עבור מי שעבר את גיל 50 ומתקרב לגיל בו ניתן להנות מאותן הטבות. 

אלבטרוס House of Finance נוצר כשיתוף פעולה בין שלושה אנשי פיננסים בעלי ניסיון מצטבר של למעלה מ-30 שנה בתחום. 

אנו מאמינים שהעלייה המתמדת בתוחלת החיים, ריבוי המוצרים הפנסיונים והפיננסים והדינמיות של הענף מחייבים תכנון אסטרטגי ארוך טווח של הנכסים הפנסיונים והפיננסים.

חשוב להדגיש, אנו גוף עצמאי הפועל ללא זיקה לחברות הביטוח והגופים הפיננסים, ולכן אנחנו מתחייבים בפני הלקוחות שלנו להוגנות ושקיפות, שאינה נשלטת או מחויבת לגוף כזה או אחר ולצד זה, אנחנו עובדים מול כל החברות והגופים ולכן ומחויבים למצוא את הפתרון הנכון ביותר עבור כל לקוח. 

 

נשמח לעמוד גם לרשותכם ולסייע בבניית תוכנית עבודה פיננסית הוליסטית המותאמת לצרכיכם האישיים והמשפחתיים. 

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים

מדוע פוליסות חיסכון אטרקטיביות, ומה הופך אותן מושלמות עבור פנסיונרים?

בשנים האחרונות, וכל עוד סביבת הריבית נותרת נמוכה, הפכו מוצרי ההשקעה של חברות הביטוח...

יצירת קשר

דילוג לתוכן